تنظیمات

رنگ وبسایت

تغییر سایز فونت

چاپ صفحه جاری

خط تلفن اورژانس اجتماعی (Social Eemergency line)

مقدمه :
با عنایت به اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و جرایم قایل است و با توجه به مواد کنوانسیون حقوق کودک که حمایت از کودکان را وظیفه دولتهای عضو این پیمان نامه می داند و با توجه به وظایف سازمان بهزیستی کشور و با در نظر گرفتن لزوم حمایت از بقیه اقشار در معرض آسیب اجتماعی از جمله دختران فراری ، کودکان خیابانی ، کودکان آزار دیده خانواده های در معرض طلاق ،افراد اقدام کننده به خود کشی و…. ضرورت راه اندازی خط سه رقمی تلفن اورژانس اجتماعی به منظور دستیابی آسان و سریع ، برای افراد گروه هدف آشکار گردید لذا سازمان بهزیستی کشور بر آن شد تا با حمایت و تعامل با وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ، نیروی انتظامی کشور ، قوه قضاییه و دیگر ارگانهای مربوطه ، به اهداف از پیش تعیین شده نایل اید و بتواند قدمی موثر در جهت بهرمندی اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی بر دارد.

تعریف مفاهیم :
خط تلفن اورژانس اجتماعی : یک خط تلفن 3 رقمی است که بطور 24 ساعته به افرادی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند
( نیازمند حمایت های فوری هستند ) خدمات تخصصی ارایه می نمایند ( با اولویت قرار دادن به کودکان و مسئله کودک آزاری )
خدمات تخصصی : کلیه اقدامات در زمینه پیشگیری ثانویه و ثالثیه از قبیل خدمات روان درمانی و مشاوره ای ، مصاحبه های فردی و خانوادگی ، قرنطینه خدمات حقوقی ، درمانی مالی و… که به افراد و خانواده های در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی ارائه می شود.

کودک آزاری : به بد رفتاری با کورکان شامل سوء استفاده و آزار کودک ( جسمی ، جنسی ، روانی و غفلت ) و کلیه اعمالی که برای رشد و سلامت کودک مضر است ، کودک آزاری گفته می شود .
مراکز اورژانس اجتماعی : مراکزی است که به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی خدمات تخصصی مددکاری و روانشناسی ، حقوقی و … ارائه داده و پیگیری های لازم انجام شود .

اهداف طرح:
اهداف کلی : 1- اطلاع رسانی به اقشار آسیب پذیر جهت اطلاع از حقوق خود
2- هم سو نگری دستگاهها ی ذیربط و تعامل بین آنها جهت مداخله موثر به منظور کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب (بخصوص کودکان ) با محوریت و مدیریت سازمان بهزیستی

اهداف خاص :
1- ارتقاء سطح کمی و کیفی امنیت ملی و اجتماعی
2- کاهش اعمال ضد اجتماعی در خصوص کودکان و زنان و سایر افراد در معرض آسیب و تحت آزار و خشونت
3- ایجاد خط تلفن سه رقمی برای ارتباط آسان افراد در معرض آسیب
4- تعامل و برنامه ریزی مدون و نگاه اجرایی قانونمند با دستگاهها ی موثر انتظامی و قضایی
5- ایجاد پایگاه اطلاعاتی و اطلاع رسانی به اقشار جامعه خصوصا افراد نیازمند به حمایت های موثر
6- افزایش مشارکت های مردمی از طریق تقویت NGOها .

نیروی انسانی مورد نیاز :
روانشناس ،مشاور یا کار شناس علوم تربیتی ، مددکار اجتماعی ،راننده ، از آنجاییکه این خط تلفن بصورت شبانه روزی سرویس دهی می نماید بایستی در تمامی ساعات شبانه روز 2 نفر کارشناس و یک راننده حضور داشته باشند.

نحوه اجراء :
تماس گیرندگان با خط تلفن اورژانس اجتماعی می توانند کودکان و نهادهای دولتی ، سازمانهای غیر دولتی مرتبط و کلیه افراد در معرض بحران باشند. چنانچه تماس تلفنی آنان مرتبط با حیطه وظایف و فعالیت این خط نباشد با ارائه یک راهنمایی کوتاه ، تماس قطع می گردد و نوع خدمت در دفتر مکالمات ثبت خواهد شد.

چنانچه تماس تلفنی مرتبط با حیطه وظایف این خط باشد باید بررسی شود آیا نیاز به مراجعه فوری در محل وجود دارد یا خیر ، در صورت عدم نیاز به مراجعه فوری در محل، جهت مراجعه به مرکز اورژانس اجتماعی به منظور حل مشکلات ، راهنمایی شده و برای پذیرش در مرکز اقدام خواهد شد و با درج نوع خدمت در دفتر مکالمات و ارسال گزارش به مجتمع اورژانس اجتماعی فعالیت خط تلفن اورژانس به اتمام می رسد .

در صورت نیاز فوری برای مراجعه در محل ، کارشناسان مددکار و روانشناس فورأ به محل اعزام می شوند و چنانچه لازم باشد پلیس 110 یا مامور کلانتری و یا عامل قضایی نیز آنان را همراهی خواهند نمود .

پس از مراجعه در محل ، چنانچه مشکل حل شد کارشناسان با معرفی مجتمع اورژانس اجتماعی ، راهنماییهای لازم را در خصوص مراجعه جهت پیگیری و بروز مشکلات بعدی ارائه می نمایند. پس از بازگشت از محل با درج مکالمه و ارسال گزارش به مجتمع اورژانس اجتماعی فعالیت خاتمه می یابد. در این مرحله مجتمع اورژانس اجتماعی موظف به پیگیری مشکل می باشد.نهایتأ در صورتیکه موضوع در محل قابل حل نباشد اقدامات ذیل انجام خواهد شد .

- اعزام به مرکز اورژانس اجتماعی جهت اسکان موقت و سایر اقدامات لازم
- اعزام به بیمارستان و ارسال گزارش نهایی جهت پیگیری از طریق اورژانس اجتماعی
- پیگیری و سایر اقدامات انتظامی (پلیس 110) یا کلانتریهای محل
- سایر اقدامات لازم
چنانچه پس از مراجعه در محل مشخص گردید اطلاعات واصله صحت نداشته است ، یا عدم امکان دسترسی به کیس و…. در سایر اقدامات ذکر شود.

وب سایت اداره کل بهزیستی استان کردستان

سازمان بهزیستی استان کردستان

پرتال اداره کل بهزیستی استان کردستان